Egységes elsterwerda
Szövetségi járművásárlás Egyre komolyabb divat, hogy nem az üzemeltetők, hanem a közszolgáltatást megrendelő szervezet vásárol új járműveket, amelyet a nyertes pályázó kap meg üzemeltetésre. Számos előnye van egységes elsterwerda, ha nem az üzemeltető, hanem a megrendelő vásárol egy komolyabb járműflottát.

Többek között az utasoknak az üzemeltetőtől függetlenül tudják biztosítani a közlekedés egységes színvonalát és emellett — különösen, ha nagyobb darabszámú járműbeszerzésről van szó — a járművek karbantartása is olcsóbb lehet.
Ebben a jármű-üzemeltetési modellben élenjáró volt Alsó-Szászország, ahol már lassan évtizede tartományi tulajdonban vannak a különféle szolgáltatók által üzemeltetett vasúti járművek.
Lesepicknick in Elsterwerda
A szövetség 29 új villamos motorvonatot rendelt összesen millió euróért az Alstomtól az Elsterwerda—Chemnitz, az Drezda—Chemnitz—Hof és a Drezda—Chemnitz—Zwickau viszonylatokra.
A megrendelőnek opciója van további 23 villamos motorvonatra is, összesen további millió euróért.

Eme opció lehívására akkor kerül sor, ha a Hoftól Nürnberg felé vezető vasúti pálya villamosítása elkészül és a bajor találkozó eure sikerül megegyezni a tartományi határokon átnyúló vasúti közlekedés egységes egységes elsterwerda. A VMS Alstom-motorvonatának látványterve grafika: Alstom A VMS, miután saját maga intézi a járműbeszerzést, a és közötti időszakra vonatkozóan üzemeltetési pályázatot ír ki a már említett viszonylatokra.
A rövid határidő azért lehetséges, mert nem függ a majdani nyertestől a járműtípusok beszerzése, leszállítása. Az üzemeltetési tender kiírásától egyébként azt reméli a megrendelő szervezet, hogy a vasúti közlekedés egységes elsterwerda minden tekintetben emelkedni fog, az utasok színvonalas szolgáltatást vehetnek majd igénybe.

Emellett azt remélik, hogy összességében mégis olcsóbb lesz a tartománynak a szolgáltatás fenntartása. Ugyancsak megtakarítást remélnek attól, hogy az új vonatokat a járműgyártó tartja majd karban — hasonlóan, mint a MÁV-START első hatvan FLIRT-je esetén a Stadler Rail —, ráadásul a közszolgáltatási szerződés futamidejénél jóval hosszabb ideig használják majd az Alstom Coradia Contiental motorvonatokat, így a következő pályázat idején nem kell járműveket vásárolni majd.
A VMS számára épülő új motorvonatok közül 13 három részes; 16 pedig öt részes szerelvény lesz.

A szerelvényekilletve utas szállítására alkalmasak, ebbőlilletve másodosztályú és mindkét változat esetében 9 első osztályú ülőhelyet alakítanak ki a részben alacsonypadlós mm, illetve mm padlómagasságú vonatokban.
A járművek karbantartását ig biztosan az Alstom végzi majd a Chemnitz mellett építendő új járműtelepen.

Halász Péter.