autók

Amit minden vezetőnek be kellene tartania

Amikor forgalomban haladunk, a közlekedés egyik legfontosabb biztonsági eleme a követési távolság és a féktávolság helyes megítélése. Ez a két fogalom szoros kapcsolatban áll egymással, és gyakran épp a rosszul megválasztott követési távolság az oka a koccanásos baleseteknek.

Mit is jelent a gyakorlatban a jól beállított követési távolság?

A jó követési távolság, amikor az előttünk haladó jármű és köztünk lévő távolság elegendő ahhoz, hogy vészhelyzetben biztonságosan meg tudjunk állni, anélkül, hogy nekiütköznénk a másik autónak. Általános szabály, hogy legalább két másodperc távolságot kell tartani, de ez az idő nőhet csúszós úton, esőben, havazásban vagy rossz látási viszonyok között.

A féktávolság az a távolság, amelyet a jármű még megtesz a fékezés megkezdése és a teljes megállás között. Ez a távolság sok tényezőtől függ:
– a jármű sebességétől,
– az útviszonyoktól (száraz, nedves, jeges),
– az abroncsok állapotától,
– a fékrendszer hatékonyságától,
– és a jármű terheltségétől.

Minél gyorsabban haladunk, annál hosszabb lesz a féktávolság. Például 50 km/h sebességnél ideális körülmények között akár 13–15 méter is lehet a féktávolság, míg 90 km/h-nál már közel 40–50 méterre nőhet.

A fékrendszer állapota sem mindegy

Hiába tartunk szabályos követési távolságot, ha autónk fékrendszere nincs megfelelő állapotban. A kopott fékbetétek, elhasználódott tárcsák vagy hibás féknyergek megnövelhetik a fékút hosszát, így a megszokott fékezés nem biztos, hogy időben megállítja az autót.

Érdemes időnként ellenőriztetni a fékfolyadék szintjét és állapotát is, hiszen a régi fékfolyadék hajlamos a vízfelvételre, ami a fékhatás romlásához vezethet. Az időben elvégzett fékfolyadék csere, a fék rendszeres karbantartása megelőzhet egy esetleges ABS kocka javítás szükségességét, amihez a rewopro.hu oldalon találunk gazdaságos megoldást biztosító szervizt.

Milyen féktípusok léteznek?

A személygépkocsikban leggyakrabban két típus fordul elő:

Tárcsafék:
A legelterjedtebb, főként az első kerekeken. Hatékony hűtés és erős fékhatás jellemzi. A fékbetétek szorítják a forgó tárcsát, így lassítják a kerekeket.

Dobfék:
Gyakran hátsó kerekeken található, főleg kisebb autóknál. A fékpofák a dob belső felületére nyomódnak, így lassítják a kereket. Kevésbé hatékony, de olcsóbb és hosszabb élettartamú.

A modern autókban ezek kiegészülnek olyan rendszerekkel, mint az ABS (blokkolásgátló), amely megakadályozza a kerekek teljes blokkolását hirtelen fékezésnél, így a vezető kormányozható marad.

A biztonságos vezetés nemcsak azon múlik, hogy jól látunk-e előre. Fontos ismernünk autónk fékrendszerét, annak állapotát, és mindig az aktuális időjárási és forgalmi helyzethez igazítva kell megválasztanunk a követési távolságot. Egy jól működő fékrendszer és egy kis előrelátás sokszor életet menthet. És ne feledjük: nem attól vagyunk jó sofőrök, hogy gyorsan megyünk, hanem attól, hogy időben meg tudunk állni.